Mapa Empatii — Klucz do Zrozumienia Potrzeb i Problemów Klienta

Biznes online stawia przed Tobą wiele wyzwań. Jednym z nich jest zrozumienie potrzeb i oczekiwań Twoich klientów, bo bez tego nie stworzysz wciągającej komunikacji dla swojej marki. Z pomocą przychodzi Mapa Empatii. Sprawdź, jak wykorzystać to narzędzie, aby podkręcić komunikację i zdobyć więcej klientów.

Czym jest mapa empatii?

Mapa empatii to narzędzie używane w projektowaniu opartym na użytkowniku, które pomaga określić i zrozumieć potrzeby, oczekiwania, obawy i motywacje klientów. 

Dzięki mapie dostosujesz swoje produkty, usługi i przede wszystkim komunikację marketingową do odbiorcy. Jak pokazują statystyki, przekłada się to na większą satysfakcję klienta i lepsze wyniki sprzedażowe.

Jak działa mapa empatii?

Mapa empatii skupia się na sześciu głównych obszarach, gdzie jeśli zrobisz dobry research, uzyskasz nie tylko suche dane o swoich klientach, ale przede wszystkim sprofilujesz odbiorców pod kątem psychologicznym.

1. Co klient widzi?

To, co otacza klienta, jakie ma doświadczenia, z kim się spotyka.

2. Co klient słyszy?

Jakie informacje docierają do klienta, co mówią mu inni ludzie.

3. Co klient czuje i myśli?

Jego emocje, obawy, nadzieje i marzenia.

4. Co klient mówi i robi?

Jakie są jego działania, jak komunikuje się z innymi.

5. Jakie są bóle klienta?

Problemy, których doświadcza, trudności, z którymi się boryka.

6. Jakie są potrzeby klienta?

To, czego klient potrzebuje, co by mu pomogło.

Przy tworzeniu mapy empatii ważne jest, aby bazować na rzeczywistych danych i obserwacjach, a nie jedynie na przypuszczeniach.

Dlaczego warto korzystać z mapy empatii?

Klienci pytają mnie często, po co zadawać sobie trud i tworzyć taką mapę. Otóż tworzenie komunikacji marki, produktów cyfrowych i sprzedaż bez Mapy Empatii jest jak podróż do Afryki bez mapy i GPS’a.

Jadąc przed siebie na południe, pewnie dojedziesz do Afryki, ale po drodze się zgubisz, przez co stracisz czas. Spalisz dużo więcej paliwa przez błądzenie, przez co zapłacisz nawet 10 razy więcej za benzynę, niż jadąc z GPS’em.

Tworzenie komunikacji marki, sprzedaż produktów cyfrowych bez Mapy Empatii klienta jest jak podróż do Afryki bez GPS’a. Jadąc na południe, dojedziesz do Afryki. Jednak pogubisz się po drodze i stracisz czas. Spalisz dużo więcej paliwa przez błądzenie, przez co zapłacisz nawet 10 razy więcej za benzynę, niż jadąc z GPS’em.

Tak samo jest ze sprzedażą online i budowaniem marki w internecie.

Mapa empatii pozwala na głębsze zrozumienie klienta, co jest kluczem do tworzenia skutecznych strategii marketingowych i produktowych. 

Dzięki Mapie Empatii:

👉 Lepiej dostosujesz ofertę do potrzeb klienta.

👉 Zrozumiesz, jakie są główne bariery zakupowe.

👉 Zidentyfikujesz obszary swojej komunikacji i produktów, które wymagają poprawy.

👉 Wzmocnisz relacje z klientem poprzez lepsze zrozumienie jego potrzeb.

👉 Zbudujesz zaufanie i zaangażowanie grupy docelowej — wiernych klientów.

Mapa empatii marki copywriting sprzedazowy maria tanska 2

Przykładowa Mapa Empatii dla mojej strony

  1. Co klient widzi?
    Profesjonalną stronę oferującą usługi copywritingu sprzedażowego.
    Informacje o tym, jak wyróżnić swoją firmę i przyciągnąć klientów.
    Propozycję budowy unikalnej komunikacji marki skierowanej do konkretnej grupy docelowej.
  2. Co klient słyszy?
    Rekomendacje od innych firm, które korzystały z usług copywritingowych.
    Opinie o tym, jak ważny jest profesjonalny copywriting w dzisiejszym świecie biznesu.
  3. Co klient czuje i myśli?
    Czy moja firma również potrzebuje takich usług?
    Czy profesjonalny copywriting rzeczywiście może pomóc w zwiększeniu sprzedaży?
    Czy warto zainwestować w unikalną komunikację marki?
  4. Co klient mówi i robi?
    Szuka opinii o MariaTańska.pl w internecie i opinii na temat copywritingu. Szpera w social mediach.
    Rozważa skontaktowanie się z Marią Tańską w sprawie współpracy.
    Porównuje ofertę z konkurencyjnymi usługami copywritingowymi.
  5. Jakie są bóle klienta?
    Trudność w wyróżnieniu się na tle konkurencji.
    Brak skutecznych tekstów sprzedażowych, które przyciągają klientów.
    Potrzeba zwiększenia sprzedaży i rozpoznawalności marki.
  6. Jakie są potrzeby klienta?
    Skuteczne teksty, które przyciągną uwagę potencjalnych klientów.
    Profesjonalna komunikacja marki skierowana do konkretnej grupy docelowej.
    Zwiększenie sprzedaży i zaufania do marki.

Jak widzisz na podstawie już takiej prostej mapy empatii moich klientów, mogę stworzyć przekaz do komunikacji na stronie HOME i w social mediach. 

Oczywiście to tylko podstawowe przykłady na płytkim poziomie, bo każdy z tych komunikatów jako copywriter rozwijam głębiej. Schodzę niżej tam, gdzie są intencje/potrzeby/problemy/obiekcje psychologiczne potencjalnych klientów i realne potrzeby z tym związane. Później ubieram to w słowa.

copywriter maria tanska

Potrzebujesz treści na stronę?

Zmieniam trudne branżowe słowa w zrozumiałe dla Twoich klientów. Tworzę zaczepne oferty, aby strona wabiła odbiorców i karmiła Google.

Zobacz przykład

Kontekst klienta: Ambitne i aktywne kobiety doświadczają wyższych poziomów stresu przez czynniki dotyczące kariery, pozyskiwania finansów, stereotypów społecznych. Czują się coraz bardziej pod presją. Na co dzień noszą maskę twardej i heroicznej kobiety. Nie mogą okazać słabości i uczuć, pnąc się po drabinie kariery.

To, przez co przechodzą, co przeżywają itp.: Chcą nauczyć się łączenia ról: “ciepłej matki z asertywną i zdeterminowaną businesswoman, twardo chodzącą po ziemi”. Poszukują technik i gotowych recept, aby łączyć życie zawodowe, intensywną pracę z obowiązkami względem dzieci.

Komunikaty, jakie mogą trafić do tej grupy docelowej: Odzyskaj spokój i równowagę wewnętrzną, ucząc się skutecznych technik radzenia sobie ze stresem w pracy i w domu. Naucz się, jak być twardą sztuką w pracy i ciepłą matką po godzinach.

Piszę, że mogą, bo jest takie prawdopodobieństwo. Każdy tekst trzeba testować. 🙂 

Masz mapę, jak ją wykorzystać?

Stworzenie mapy empatii to jedno, pozostaje jeszcze wprowadzenie jej w życie. Gdy spiszesz dane i podzielisz potrzeby klientów, powiąż je jeszcze z wartościami, jakie oferujesz. Następnie działaj i tekstuj!

👉 Ustal, czy wszystkie elementy mapy są aktualne i odzwierciedlają rzeczywiste potrzeby i oczekiwania klientów.

👉 Opracuj teksty i materiały promocyjne, które bezpośrednio odpowiadają na potrzeby i bóle klienta zidentyfikowane w mapie empatii.

👉 Wprowadź zmiany w komunikacji marki, tak aby była bardziej spersonalizowana i skierowana do konkretnej grupy docelowej.

👉 Zwróć uwagę na to, jakie działania i komunikaty będą najbardziej skuteczne w kontakcie z klientem.

👉 Monitoruj reakcje klientów na zmienioną komunikację marki. Mierz efektywność działań, np. poprzez analizę wskaźników takich jak konwersja, zaangażowanie czy lojalność klienta.

👉 Regularnie aktualizuj mapę empatii o nowe dane i obserwacje. Wprowadzaj niezbędne zmiany w komunikacji marki, aby była ona jak najbardziej skuteczna.

👉 Bazując na mapie empatii, rozważ wprowadzenie nowych produktów lub usług, które lepiej odpowiadają na potrzeby klientów.

Wprowadzenie mapy empatii w życie wymaga zaangażowania, ale jest to inwestycja, która przyniesie znaczące korzyści dla Twojej marki; lepszą komunikację, większą lojalność klientów i wzrostu sprzedaży.

To nie koniec. Z mapą pracujesz od początku świadomego budowania marki po jej nieustanny rozwój

Jak widzisz stworzenie Mapy Empatii to początek świadomych działań marketingowych. W późniejszych etapach rozwoju produktów rozbudowujesz mapę. Wykorzystujesz ją do coraz głębszego marketingu, dzięki czemu Twoja marka nabiera silnej pozycji na rynku — nie działasz w ciemno.

Oto przykłady działań marketingowych, w których wykorzystasz mapę empatii, rozwijając swoją firmę:

  1. Tworzenie Treści

Dostosuj treści na stronie internetowej, blogu i w mediach społecznościowych do potrzeb, oczekiwań i emocji klienta.

  1. Segmentacja Rynku pod Nowe Produkty

Określ dokładnie grupy docelowe i dostosuj do nich odpowiednie strategie komunikacji.

  1. Kampanie Reklamowe

Projektuj skuteczniejsze kampanie reklamowe, które odpowiadają na konkretne potrzeby i problemy klientów.

  1. Projektowanie Produktu lub Usługi

Rozwijaj lub modyfikuj swoją ofertę, bazując na danych o rzeczywistych potrzebach i oczekiwaniach klientów.

  1. Strategia Komunikacji

Opracuj komunikaty, które będą rezonować z emocjami i przekonaniami klientów.

  1. Doświadczenie Użytkownika (UX)

Projektuj interfejsy i ścieżki użytkownika tak, jak klient czuje, myśli i potrzebuje.

  1. Obsługa Klienta

Zbuduj najlepszą na rynku obsługę klienta. Przeszkol swój zespół w zakresie lepszego rozumienia i reagowania na potrzeby klientów.

  1. E-mail Marketing

Twórz spersonalizowane kampanie e-mailowe, które odpowiadają na konkretne potrzeby i interesy klientów.

  1. Strategia w Mediach Społecznościowych

Dostosuj komunikację w mediach społecznościowych do emocji i oczekiwań klientów.

  1. Budowanie Lojalności

Projektuj programy lojalnościowe, które odpowiadają na rzeczywiste potrzeby i motywacje klientów.

  1. Testowanie A/B

Przeprowadzaj skuteczne testy A/B różnych elementów marketingowych (np. treści, grafik, CTA) biorąc pod uwagę wgląd w emocje i potrzeby klienta.

  1. Planowanie Eventów i Webinarów

Organizuj wydarzenia, które odpowiadają na konkretne interesy i potrzeby klientów. Dzięki czemu stworzysz lotne lead magnety, o które klienci będą zabiegać.

To wszystko, co chciałam Ci przekazać o mapie empatii

Mapa empatii to potężne narzędzie, które pozwala na głębsze zrozumienie klienta i dostosowanie do niego oferty. Dzięki mapie lepiej zrozumiesz, czego potrzebuje Twój klient, jakie ma obawy i jakie są jego oczekiwania. Mapa umożliwia budowanie komunikacji marki opartej o klientocentryzm.

Współczesny biznes wymaga elastyczności i zdolności do szybkiego dostosowywania się do zmieniających się warunków. Mapa empatii jest w tym kontekście nieocenionym wsparciem, które wesprze Twoje działania marketingowe. Przez to będą skuteczniejsze i zyskasz lepsze wyniki biznesowe.


Potrzebujesz komunikacji marki i treści marketingowych?

Wiem, że sprzedaż online i rozwój firmy wymaga czasu. Wiem też, że nie zrobisz wszystkiego samodzielnie, a zanim osiągniesz wymarzony efekt, przejdziesz wiele prób i błedów. Możesz sobie tego oszczędzić. Frustracji, rezygnacji, wypalenia, zmęczenia. Zarwanych nocek, straconych pieniędzy, bo reklama nie działa. Napisz do mnie. Umów się na bezpłatną 15-minutową rozmowę. Napisz lub zadzwoń.

Czy ta wiedza jest przydatna?

Kliknij gwiazdki i zagłosuj.

Jakość: 5 / 5. Ilość głosów: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *