Co to jest komunikacja marki?

Komunikacja marki — czytasz lub słyszysz te słowa i nie bardzo wiesz, o co chodzi? Podobnie mają inni. Spoko, bo nie jesteś marketerem. Znasz się na swojej robocie, nie na marketingu. Nigdy nie bój się pytać. W tym tekście wyjaśnię Ci, co to jest komunikacja marki i z czym się łączy. Czytaj. Zajmę Ci 3 minuty. 😉 

Komunikacja marki: wrażenia, emocje i odczucia

Na początku projektowania moich biznesów czułam się zagubiona. Zanim zabrałam się za tworzenie strony internetowej, prześledziłam informacje, tutoriale. Przygotowałam się. 

Skorzystałam z darmowego szablonu na WordPress. Napisałam kilka zdań o moich usługach i gotowe. Wyglądało to mniej więcej tak:

Marysia Pisze. Copywriter. Napiszę Ci profesjonalne teksty na stronę internetową. Szybkie terminy. Niskie stawki.

Myślałam, że wystarczy mi strona www i już. Mam firmę w necie. Mam komunikację. Będę sprzedawać. I dupa. Co chwila sprawdzałam maila. Wiadomości na FB. Inwestowałam nawet w reklamy, ale dalej nic.

Powiedz, kupisz ode mnie teksty? 

Najlepiej napisz w komentarzu: tak lub nie. 😉

Z czasem moja wiedza ewoluowała. Szkoliłam się w sprzedaży i marketingu. Testowałam komunikaty. Słowa. Klienci dawali zwrotkę. Zaczęli się pojawiać wraz ze zmianami w treści i w social mediach. To nie była jedyna strona www, jaką miałam. Zmiany wprowadzałam na wszystkich i sprawdzałam, co się stanie. Tobie polecam to samo. Testy A/B.

Do brzegu. Rozpoznajesz w powyższej opowieści siebie? Masz podobne doświadczenia? Może stronę postawił znajomy. A może freelancer. Tyle że mało który łączy usługi budowania strony ze sprzedażą i copywritingiem. Stąd później kwiatki w treści. W ofertach. Skąd wiem? Bo nauczyłam się tego w agencjach, gdzie klienci nie płacą 5.000 zł za stronę, tylko 50.000.

Aj noł, nie każdego stać

Ale fakt, że nie chcesz inwestować 50k w stronę www nie oznacza, że masz godzić się na totalną lipę, która później nic Ci nie sprzeda.

Komunikacja marki to nie tylko szablon strony internetowej. Nie są to też proste teksty na stronie typu: Profesjonalna obsługa 20 lat na rynku. Szablon strony, kolory, czcionka to jedynie część komunikacji marki (brandingu). Najważniejsze natomiast jest, jakie Twoja strona budzi odczucia słowami, video, zdjęciami.

Taki przykład. Kiedy idziesz do sądu, ubierasz koszulę lub garsonkę? A po co na uroczysty obiad wkładasz gajerek, marynarkę, dobrą biżuterię i robisz makijaż? No właśnie. To jest strategia komunikacji Twojej marki osobistej. 😉

Podobnie jest ze sprzedażą w sieci. Komunikacja marki to zbiór odczuć, emocji, wrażeń, które wywołuje Twoja firma w internecie. Bardziej szczegółowo to:

Język/Głos Twojej marki — czyli to, jak mówisz do swoich klientów. 

Jakim tonem, jakimi słowami, jakich argumentów używasz w komunikacji. O czym mówisz do swoich odbiorców. Na tym na wstępie wykłada się 79% stron usługowych w sieci. Serio.

Opowieść Twojej marki, czyli co chcesz opowiedzieć światu o swojej firmie.

W tym miejscu uważaj. Nie jest to zakładka O mnie i Misja, gdzie pompujesz peony i certyfikaty. To, co piszesz o swojej firmie, definiujesz pod swoich klientów. Podobnie, jak wyżej zdecydowanie większość firm w takich opowieściach produkuje nudne głupoty na zasadzie: trzeba odjebać i to po prostu ma być. Wiesz, lepiej w ogóle nie pisz zakładki o tym, co robisz, jeśli masz powielać, bo inni tak mają.

Wizerunek Twojej marki — czyli to, jak chcesz być postrzegany.

Ostatnio Darek Puzyrkiewicz zapytał mnie, czy nie boję się, że swoją rogatą komunikacją odstraszę klientów. Widzisz… Na pewno tak. Przy czym nie odstraszę tych, co mają dość pieprzenia i chcą efektów. Bo ja stawiam na efekty. Moje teksty mają sprzedawać. Mają pozycjonować stronę pod SEO. I tak się dzieje. Do tego tworzymy z klientami strategię, o której piszę poniżej. Na bazie tej strategii robisz sobie dalej sprzedaż. Już wiesz jak, co, gdzie i kiedy. Łączysz kropki.

Doświadczenie Twojej marki — czyli to, jakich wrażeń chcesz dostarczać swoim klientom

Co to jest doświadczenie związane z marką? Doświadczenie związane z marką to coś więcej niż produkt czy usługa. To suma wszystkich emocji, myśli i doznań, które klient ma na każdym etapie interakcji z Twoją marką. 

Obejmuje to:

  • Oglądanie reklamy.
  • Czytanie social mediów.
  • Odwiedzanie strony internetowej.
  • Zakup produktu.
  • Korzystanie z obsługi klienta.
  • Dzielenie się opiniami z innymi.

Marki, które potrafią tworzyć pozytywne doświadczenia, budują silniejsze relacje z klientami, zwiększają lojalność i w ten sposób zyskują przewagę nad konkurencją. Na zasadzie Goździkowej z kiosku, która była serwerownią monitoringu osiedlowego i każdy szedł do niej po informację.

Np. Ania Kruk, wysyłając biżuterię do kobiet, wysyła miły liścik. 

Producent polskich piżam Lunaby wysyła ekskluzywne piżamy w pachnącym papierze z intymną wiadomością i małym prezentem. Sesje zdjęciowe Lunaby są zmysłowe i kobiece. Pełne radości i lekkości.

To tylko część doświadczeń, bo np. kiedy robisz zakupy 1 kliknięciem na Alledrogo, to tam też masz doświadczenia. Szybko, bez wpisywania danych. Bez klepania kodów BLIK.

Ten wpis jedynie zawadza o temat. Gdybym chciała go wyczerpać, byłby dużo dłuższy. Nie widzę sensu, więc opisałam składowe, z których najczęściej obecnie korzystamy.

Jak zacząć ze strategią komunikacji marki?

Najśmieszniejsze jest to, że nie ma jednego planu, skryptu i schematu. Komunikację marki planuje się pod problemy i potrzeby konkretnej firmy. Jeśli miałabym Ci tak o, od razu powiedzieć, od czego zacząć, to na pewno warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania. Potem narysować plan, jak to ogarnąć i wdrożyć.

Poniżej pytania:

  • Jak chcesz mówić do swoich klientów?
  • Jak chcesz budować z nimi relacje?
  • Jakie są kluczowe informacje, które chcesz przekazać swoim klientom o Twojej firmie?
  • Kim jesteś jako osoba i firma? Co Cię wyróżnia na rynku?
  • W co wierzysz i co jest dla Ciebie ważne?
  • Co sprawia, że ​​Twoja firma jest wyjątkowa?
  • Dlaczego klient ma wybrać Twoją ofertę?
  • Jakie emocje chcesz wzbudzać w klientach?
  • Jak chcesz się prezentować światu?

A jako bonus jeszcze mądre tipy:

Tworząc materiały dla swojej marki, począwszy od nazwy, po kreacje contentowe, zwróć uwagę na to, aby:

  • Nazwa była łatwa do zrozumienia dla klienta.
  • Oddawała istotę tego, co chcesz zaoferować.
  • Była spójna z wizerunkiem Twojej marki.
  • Była atrakcyjna dla Twoich potencjalnych klientów.

Jeśli potrzebujesz pomocy w tworzeniu komunikacji marki i treści na stronę główną, lub chcesz zweryfikować, czy Twoje teksty są ok, to napisz do mnie. Opisz, jaki masz problem. Zapraszam Cię na darmową konsultację.

Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Imię i nazwisko

Czy ta wiedza jest przydatna?

Kliknij gwiazdki i zagłosuj.

Jakość: 3.7 / 5. Ilość głosów: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *