Co to jest komunikacja marki?

Co to jest komunikacja marki? W tym wpisie wyjaśnię Ci, w czym rzecz nawet jeśli nie bardzo wiesz, o co chodzi lub czujesz, że Twoja wiedza jest za mało poukładana. Nie musisz być marketerem, by tworzyć komunikację swojej marki samodzielnie. Jednak aby tworzyć komunikację skutecznie, musisz mieć wiedzę i rozumieć ten proces.

W sieci znajdziesz wiele wskazówek, które mówią o komunikacji dla marek. Na mojej stronie jednak przeczytasz o całym procesie podzielonym na etapy w komunikacji marek. A także wyjaśnię Ci, dlaczego każdy z nich jest ważny, jeśli chcesz sprzedawać. I jakie ma to dla Twojej firmy znaczenie. Tego akurat nie znajdziesz na innych stronach www.

Niżej w treści możesz też zapisać się na listę osób oczekujących na poradnik: Jak tworzyć skuteczną komunikację marki w internecie oraz tekst na stronę główną firmy. Po co? Bo strona www to nie jest wizytówka, tylko Twój stragan, który ma sprzedawać. Tu przychodzą klienci. Tu sprawdzają Twoją firmę i tu oceniają, czy jesteś profesjonalistą, czy można Ci ufać i czy warto od Ciebie kupić.

Poradnik niebawem będzie ukończony i całkowicie za darmo dostaniesz go na swoją skrzynkę mailową.

Komunikacja marki: błędne założenia

Na początku projektowania moich biznesów czułam się zagubiona. Zanim zabrałam się za tworzenie strony internetowej, prześledziłam informacje, tutoriale, konkurencję — bo mówili: musisz znać konkurencję. No to się przygotowałam. 

Skorzystałam z darmowego gotowego szablonu na WordPress. Napisałam kilka zdań o moich usługach i gotowe. Wyglądało to mniej więcej tak:

Marysia Pisze. Copywriter. Napiszę Ci profesjonalne teksty na stronę internetową. Szybkie terminy. Niskie stawki.

Myślałam, że wystarczy mi strona www z krótkim info, co oferuję. Mam firmę w necie, to znaczy, że mam komunikację. Tak myślałam. I że już będę sprzedawać. Jeszcze kilka postów na FB i gotowe. I się srogo pomyliłam.

Sprzedaży nie było. Klienci klikali i nawet lajkowali, ale nikt nie kupował. Kupiłam reklamy, bo tak się przecież robi, kiedy nie sprzedajesz. I wiesz co? Nic. Wydałam kasę i nie zdobyłam żadnego klienta. Zapewniam, że to nie przez kiepską reklamę. 😉

Dzisiaj uśmiecham się do siebie i do klientów, którzy skorzystali już z mojej pomocy, bo wszyscy wiemy, że tak wyglądają pierwsze 2 lata życia firmy w necie… jeśli się faktycznie nie przygotujesz. Dlatego warto korzystać z wiedzy specjalistów, bez oszukiwania siebie, że dasz radę. To kosztuje czas, błędy, przez które zamykasz firmę, zadłużasz się, czyścisz z kasy.

Dlaczego zaczynam wpis o komunikacji marki od takiego info? 

Bo czytasz te słowa, będąc:

  • świeżym przedsiębiorcą i szukasz rozwiązań, jak budować sprzedaż online,
  • przedsiębiorcą z jakimś stażem i sukcesami w sprzedaży — chcesz rozwijać sprzedaż, nadrabiasz zaległości techniczne, bo już masz wiedzę, że firma do rozwoju potrzebuje różnych strategii marketingowych,
  • jesteś freelancerem i się uczysz,
  • chcesz otworzyć firmę online i szukasz informacji, bo chcesz się do tego jak najlepiej przygotować.

A ja chcę Ci wyjaśnić rzetelnie bez ogólników: co to jest komunikacja marki i to wymagało wprowadzenia na kilku poziomach. Idźmy dalej.

Wprowadzenie do komunikacji marki

Tam wyżej dowiedziałeś się już, czym nie jest komunikacja marki. Teraz dowiesz się, czym zdecydowanie jest i jak się do tego zabrać.

Czym jest komunikacja marki?

Komunikacja marki to proces, w którym firma przekazuje swoje:

👉 wartości,
👉 misję,
👉 produkty,
👉 usługi,

do swojej grupy docelowej za pomocą różnych kanałów komunikacyjnych. 

W kontekście internetowym komunikacja marki obejmuje wszystkie działania, które firma podejmuje online (i nie tylko, to zależy od strategii danej firmy), aby:

  • budować wizerunek,
  • utrzymywać wizerunek,
  • zbudować i utrzymać relacje z klientami.

Po to, żeby sprzedać produkty, produkty cyfrowe (kursy i szkolenia), a także usługi.

Elementy komunikacji marki w internecie

Poniższe „elementy” to obszary, w których przejawia się komunikacja, czyli punkty styku potencjalnego klienta z marką. Każdy z obszarów ma swój cel, oczywiście pamiętaj, że celem nadrzędnym jest deal. Tu już rozumiesz, że strona www to nie jest ładna wizytówka. Strona internetowa firmy ma realizować deal. Sprzedaż, pozyskanie klienta i sprzedaż. Inne cele, jakie założy firma lub organizacja.

Warto jeszcze wiedzieć, że szalenie ważnym czynnikiem komunikacji jest brak przypadku. To znaczy, że można włożyć między bajki gotowe szablony treści na bloga, 500 pomysłów na posty do social mediów, etc. To są ogólnikowe, mało znaczące chwyty, które Ty masz kupić. Jeśli ktoś sprzedaje proces, to ok. Ale zapomnij i gotowych szablonach, bo to po prostu wyrzucanie pieniędzy w błoto. Każda marka, powinna bowiem mieć opracowane te elementy indywidualnie pod kątem własnej strategii komunikacji i strategii sprzedażowych.

Warto tworzyć sobie takie dokumenty, chociażby roboczo. Dzięki temu marka nie gubi po drodze celu, który obrała w danej kampanii sprzedażowej. Nie wygląda na śmieszną, bo dziś pisze o podpaskach, jutro o życiu żabek, a w kolejnym poście próbuje być profesjonalistą od księgowości. Chyba że mówimy o strategii, która obejmuje taki content, bo został wcześniej dobrze przemyślany.

Przejdźmy do obszarów/elementów, w których przejawia się komunikacja marki.

Strona internetowa

  • Treść na stronie głównej + teksty ofert

    Kluczowe informacje o firmie, jej produktach i usługach, wartościach oraz misji. Powinna być napisana w sposób klarowny, zrozumiały i atrakcyjny dla odbiorców.
  • Design
    Estetyka strony, która odzwierciedla tożsamość marki. Ważne są kolory, typografia, układ i ogólny wygląd strony. Spójne grafiki. Logo.
  • UX/UI
    Intuicyjność i łatwość nawigacji. Użytkownicy powinni łatwo znaleźć to, czego szukają, a interakcje na stronie powinny być płynne i przyjemne. 

Ważne tu jest jeszcze dobre zaplanowanie ścieżek klienta. Strona www to nie tylko szablon i tekst, ale każdy element strony ma swój cel i zadanie. Rozwinę to niżej.

komunikacja marki sciezki klienta po stronie sprzedazowej

Content Marketing

  • Blogi i artykuły
    Regularnie publikowane treści, które edukują, informują lub bawią odbiorców.

👉 Jeśli odbiorca znajdzie markę samodzielnie w wyszukiwarce, to przyjdzie na stronę bez wydatkowania na reklamę i jest szansa na sprzedaż. 

Firmy ignorują SEO, wdrażając tę strategię dopiero na którymś etapie rozwoju. Przez to tracą potencjał, ponieważ strona www (nawet jeśli marki nie stać teraz na SEO), stabilizuje swoją pozycję i zdobywa frazy samoistnie. Kluczowe jest, aby strona, zanim powstanie, została zoptymalizowana do SEO. Na myśli mam podstawę: architektura fraz kluczowych, opisy meta, formatowanie nagłówków, etc.

👉 Jako kolejną ciekawostkę warto dodać, że firmy podchodzą do SEO, jak pies do jeża. Tymczasem wiele stron można śmiało pozycjonować samodzielnie poprzez pisanie wysokiej jakości treści. Oczywiście to zadanie nie jest takie proste, ponieważ tematy powinny być dobrze przemyślane i zaplanowane. Wpisy powinny zawierać formuły copywriterskie (bo takie lepiej się czyta, ale mają też prowadzić do zakupu). Dla budowania SEO natomiast liczy się E-E-A-T. Liczy się także w kontekście komunikacji marki. Dzięki takim tekstom robisz SEO i budujesz profesjonalny wizerunek marki. Rozwinę niżej.

  • Wideo
    Filmy promocyjne, tutoriale, webinary i inne formaty wideo, które angażują odbiorców i przekazują wartości marki w atrakcyjny sposób.

Media społecznościowe

  • Profile społecznościowe
    Aktywne konta na platformach takich jak Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok itp.
  • Posty i kampanie: Regularne publikacje, które angażują odbiorców, budują społeczność i promują produkty/usługi.

Email Marketing

  • Newslettery
    Regularne wiadomości e-mail, które informują subskrybentów o nowościach, promocjach, wydarzeniach i wartościowych treściach.
  • Kampanie emailowe
    Targetowane i personalizowane wiadomości, które odpowiadają na specyficzne potrzeby i zainteresowania odbiorców.

Reklama internetowa

  • PPC (Pay-Per-Click)
    Reklamy w wyszukiwarkach (np. Google Ads), które pojawiają się na podstawie zapytań użytkowników.
  • Reklamy displayowe
    Banery i inne formaty reklam graficznych na stronach internetowych i platformach społecznościowych.
  • Reklamy w mediach społecznościowych
    Płatne kampanie na Facebooku, Instagramie, LinkedIn itp.

Wyjaśniłam, czym jest komunikacja marki. Jak ona się przejawia w marketingu firmy i jakie ma znaczenie. Teraz szalenie ważna uwaga. Bez względu na to, jak marka komunikuje i w którym kanale komunikacji, wszystko to powinno być z marką spójne. Ma to uzasadnienie w psychologii sprzedaży. 

Druga uwaga jest taka, że każde z działań zawierających się w komunikacji marki, sprowadza odbiorcę do gniazda. Do Twojego gniazda. Czyli na stronę firmową marki. I tu jest wąskie gardło sprzedażowe. Klient albo idzie tą ścieżką, albo zamyka stronę w ciągu kilku sekund po wejściu na nią z reklamy, z posta, filmu, czy z wyszukiwarki.

Dlaczego tak się dzieje i ile na tym tracisz?

Dosłownie WSZYSCY w sieci walczą o klienta. O zdobycie kliknięcia i wejście na stronę www. Dobrzy marketerzy wiedzą jednak (a mało takich lub są drodzy), że po wejściu na stronę z ofertą DOPIERO zaczyna się impreza.

Aby nuta zażarła, musi być spójność. Ta objawia się w kilku czynnikach, ale najważniejszy to tekst.

Marka może mieć wyjątkową szatę graficzną na zamówienie, ale mało sprzeda, nawet po dowiezieniu klienta na stronę. Może też mieć prosty układ graficzny z szablonu, ale sprzedaż będzie szalała. I to dzięki treściom. 

Treści dla firm dostosowane do grupy odbiorców, rozpisane w poszczególnych obszarach komunikacji marki, w tym przede wszystkim na stronie domowej, są bazą sprzedażową. I nie wymyśliłam sobie tego na potrzeby marketingu.

Nie wierzysz, że treści mogą mieć tak duży wpływ na wyniki sprzedażowe Twojej strony internetowej? Spójrz na kilka statystyk i wyników badań:

🔥 Średni współczynnik konwersji stron internetowych wynosi zaledwie 2,35%. To oznacza, że większość odwiedzających Twoją stronę opuszcza ją, nie podejmując żadnej akcji.

🔥 70% odwiedzających stronę internetową opuszcza ją w ciągu pierwszych 30 sekund. To pokazuje, jak ważne są pierwsze wrażenia.

🔥 Strony z kiepską treścią mają średnio o 50% niższą konwersję niż strony z dobrze napisaną treścią. Dobrze napisane treści przyciągają i zatrzymują użytkowników.

🔥 Treści sprzedażowe, które są skoncentrowane na korzyściach dla klienta, mogą zwiększyć konwersję o 200%.

Statystyki są bolesne

Ale nie musi tak być. Komunikacja marki to nie tylko szablon strony internetowej. Nie są to też proste teksty na stronie typu: Profesjonalna obsługa 20 lat na rynku. Szablon strony, kolory, czcionka to jedynie część komunikacji marki (brandingu). Najważniejsze natomiast jest, jakie Twoja strona budzi odczucia u odbiorcy.

W poradniku opisuję to bardziej szczegółowo. Chcesz popracować nad komunikacją swojej firmy? Zacznij od bazy. Pobierz bezpłatny poradnik o tym, jak budować skuteczną komunikację marki w internecie i jak zrobić sobie konwerstujące teksty na stronę domową firmy. Zapisz się poniżej 👇

Przejdźmy do innych elementów komunikacji marki.

Język/Głos Twojej marki — czyli to, jak mówisz do swoich klientów. 

Jakim tonem, jakimi słowami, jakich argumentów używasz w komunikacji. O czym mówisz do swoich odbiorców. Na tym na wstępie wykłada się 79% stron usługowych w sieci. Serio.

Opowieść Twojej marki, czyli co chcesz opowiedzieć światu o swojej firmie.

W tym miejscu uważaj. Nie jest to zakładka O mnie i Misja, gdzie pompujesz peony i certyfikaty. To, co piszesz o swojej firmie, definiujesz pod swoich klientów. Podobnie, jak wyżej zdecydowanie większość firm w takich opowieściach produkuje nudne głupoty na zasadzie: trzeba odjebać i to po prostu ma być. Wiesz, lepiej w ogóle nie pisz zakładki o tym, co robisz, jeśli masz powielać, bo inni tak mają.

Wizerunek Twojej marki — czyli to, jak chcesz być postrzegany.

Ostatnio Darek Puzyrkiewicz zapytał mnie, czy nie boję się, że swoją rogatą komunikacją odstraszę klientów. Widzisz… Na pewno tak. Przy czym nie odstraszę tych, co mają dość pieprzenia i chcą efektów. Bo ja stawiam na efekty. Moje teksty mają sprzedawać. Mają pozycjonować stronę pod SEO. I tak się dzieje. Do tego tworzymy z klientami strategię, o której piszę poniżej. Na bazie tej strategii robisz sobie dalej sprzedaż. Już wiesz jak, co, gdzie i kiedy. Łączysz kropki.

Doświadczenie Twojej marki — czyli to, jakich wrażeń chcesz dostarczać swoim klientom

Co to jest doświadczenie związane z marką? Doświadczenie związane z marką to coś więcej niż produkt czy usługa. To suma wszystkich emocji, myśli i doznań, które klient ma na każdym etapie interakcji z Twoją marką. 

Obejmuje to:

  • Oglądanie reklamy.
  • Czytanie social mediów.
  • Odwiedzanie strony internetowej.
  • Zakup produktu.
  • Korzystanie z obsługi klienta.
  • Dzielenie się opiniami z innymi.

Marki, które potrafią tworzyć pozytywne doświadczenia, budują silniejsze relacje z klientami, zwiększają lojalność i w ten sposób zyskują przewagę nad konkurencją. Na zasadzie Goździkowej z kiosku, która była serwerownią monitoringu osiedlowego i każdy szedł do niej po informację.

Np. Ania Kruk, wysyłając biżuterię do kobiet, wysyła miły liścik. 

Producent polskich piżam Lunaby wysyła ekskluzywne piżamy w pachnącym papierze z intymną wiadomością i małym prezentem. Sesje zdjęciowe Lunaby są zmysłowe i kobiece. Pełne radości i lekkości.

To tylko część doświadczeń, bo np. kiedy robisz zakupy 1 kliknięciem na Alledrogo, to tam też masz doświadczenia. Szybko, bez wpisywania danych. Bez klepania kodów BLIK.

Ten wpis jedynie zawadza o temat. Gdybym chciała go wyczerpać, byłby dużo dłuższy. Nie widzę sensu, więc opisałam składowe, z których najczęściej obecnie korzystamy.

Jak zacząć ze strategią komunikacji marki?

Nie ma jednego planu, skryptu i schematu. Komunikację marki planuje się pod problemy i potrzeby konkretnej firmy, jej grupy docelowej, produktu etc. Jeśli miałabym Ci tak o, od razu powiedzieć, od czego zacząć, to na pewno warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania. Potem narysować plan, jak to ogarnąć według powyższych wytycznych i wdrożyć.

Poniżej pytania:

  • Jaki masz produkt/usługę?
  • Dla kogo?
  • O czym chcesz mówić do swoich klientów?
  • Jak chcesz budować z nimi relacje?
  • Jakie są kluczowe informacje, które chcesz przekazać swoim klientom o Twojej firmie?
  • Kim jesteś jako osoba i firma? Co Cię wyróżnia na rynku?
  • W co wierzysz i co jest dla Ciebie ważne?
  • Co sprawia, że ​​Twoja firma jest wyjątkowa?
  • Dlaczego klient ma wybrać Twoją ofertę?
  • Jakie emocje chcesz poruszać w klientach?
  • Jak chcesz się prezentować światu?

A jako bonus jeszcze mądre tipy:

Tworząc materiały dla swojej marki, począwszy od nazwy, po kreacje contentowe, zwróć uwagę na to, aby:

  • Nazwa była łatwa do zrozumienia dla klienta.
  • Oddawała istotę tego, co chcesz zaoferować.
  • Była spójna z wizerunkiem Twojej marki.
  • Była atrakcyjna dla Twoich potencjalnych klientów.

Jeśli potrzebujesz pomocy w tworzeniu komunikacji marki i treści na stronę główną, lub chcesz zweryfikować, czy Twoje teksty są ok, to napisz do mnie. Zaprojektuję komunikację marki dla Twojej firmy oraz szablony treści, które użyjesz w swoich przekazach marketingowych.

Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Imię i nazwisko

Czy ta wiedza jest przydatna?

Kliknij gwiazdki i zagłosuj.

Jakość: 4 / 5. Ilość głosów: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *