Opracuj grupę odbiorców albo wybierz w końcu do kogo mówisz

Do kogo kierujesz swoją ofertę? Dlaczego? Czy piszesz do wszystkich? Jeśli coś jest dla wszystkich, to jest dla nikogo. Czy Twoja oferta jest do NIKOGO?

Dlaczego Warto Opracować Grupę Odbiorców i Jak To Zrobić?

Czy wiesz, że NAJWAŻNIEJSZYM elementem skutecznej strategii marketingowej jest dokładne określenie grupy odbiorców? Dzięki temu możesz tworzyć spersonalizowane komunikaty, które trafiają prosto w potrzeby Twoich klientów.

👉 Precyzyjne dotarcie do klientów

Zamiast kierować swoje przekazy do wszystkich, skupiasz się na tych, którzy są naprawdę zainteresowani Twoimi produktami lub usługami.

👉 Większa skuteczność kampanii marketingowych:

Spersonalizowane treści lepiej angażują odbiorców, co prowadzi do wyższych wskaźników konwersji.

👉 Oszczędność czasu i zasobów:

Skupiając się na konkretnej grupie, zarządzasz efektywniej budżetem marketingowym firmy.

Mały case

Jedna z moich klientek miała praktycznie wszystkie materiały firmowe, dotyczące strategii komunikacji marki. Miałam jej zrobić optymalizację strony i ofert sprzedażowych. W czasie realizacji zadań zapytałam: Kasia, do kogo Ty w końcu piszesz? Do kogo gadasz na filmach? I okazało się, że Kasia mówi do 3 grup docelowych… w jednym.

Można coś takiego uszyć w komunikacji marki, jednakże każda z tych grup była na zupełnie innym etapie świadomości, jeśli chodzi o usługi Kaśki. Co w związku z tym? To, że komunikowanie do wszystkich osób jednocześnie wprowadzało chaos i dysonans poznawczy w kreacjach Kaśki.

Wybrałyśmy 1 grupę, na której Kaśce faktycznie zależy. Przede wszystkim były to osoby o największym potencjale kupna jej usług TERAZ i w przyszłości. Oraz osoby, które miały na to środki i WIEDZĘ o WARTOŚCIACH usług Kaśki.

Tym sposobem Kasia zyskała szybko faktycznie płacących klientów, których nie musiała już edukować. Idąc głębiej, masz tu: szybsze zaufanie do marki, szybszy proces decyzyjny zakupu usług, pakietowanie usług. Kasia zaczęła mówić konkretnie do osoby, do presony z jej grupy odbiorców, przez to komunikaty stały się precyzyjne, dosadne, poruszające, zwracające uwagę, trafne.

Komunikacja Kasi zrobiła jej marce efekt WOW!

Dzisiaj pokażę Ci, jak opracować grupę odbiorców krok po kroku. Po co? To już wiesz. 😉

Po co Ci szczegółowa grupa odbiorców?

W praktyce spotkałam 3 postawy klientów (firmy z sektora MŚP), do tworzenia grupy docelowej i person. Wyjaśnię Ci najpierw, czym to się różni.

Twoja grupa docelowa, to Twoi klienci. Persona, to ułatwienie — czyli taka wyimaginowana postać idealnego klienta. Tworzysz ją, aby zwizualizować sobie w głowie realną postać. Wtedy łatwiej jest znaleźć punkt odniesienia, łatwiej jest nawiązać dialog. Po prostu nie gadasz do ściany, tylko do konkretnej osoby — persony.

1 postawa: Po co mi to, nie potrzebuję. Yaha! Jadę na oklep po swojemu.

2 postawa: Hmmm. Piszą do mnie non stop, ale nie kupują. Pytają i proszą o rabacik. Chodzą po stronie, ale jak widzą ceny, to mówią, że ZA DROGO.

3 podejście: Robię to, co wymusza na mnie rynek. Przychodzą do mnie klienci, którzy chcą czegoś innego, niż to, co ja chcę robić.

Znasz to? Są to etapy, przez które przechodzą solo przedsiębiorcy, jeśli nie mają opracowanej grupy docelowej.

Nie chcesz tak, bo nikt nie chce. Wykonaj więc poniższe ćwiczenie i opracuj swoją grupę docelową.

opracowanie grupy docelowej 2

Jak opracować grupę odbiorców? Zrób to krok po kroku

Bierz kartkę, długopis, tudzież Google docs i działaj.

  1. Zbierz dane demograficzne:

Określ wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie i zawód Twoich potencjalnych klientów.

Przykład: Kobiety w wieku 25-45 lat, mieszkające w dużych miastach, z wykształceniem wyższym, pracujące w sektorze usług.

  1. Opracuj psychografię:

Zbadaj zainteresowania, wartości, styl życia, cele i aspiracje Twoich klientów.

Przykład: Osoby dbające o zdrowie i aktywność fizyczną, interesujące się ekologicznymi produktami i zdrowym trybem życia.

  1. Zidentyfikuj problemy i potrzeby:

Dowiedz się, jakie problemy i potrzeby mają Twoi klienci oraz jakie rozwiązania są dla nich najważniejsze.

Przykład:
Problem: Brak czasu na przygotowanie zdrowych posiłków.
Potrzeba: Szybkie i zdrowe rozwiązania żywieniowe.

  1. Tworzenie person marketingowych:

Stwórz fikcyjne postacie reprezentujące typowych członków Twojej grupy docelowej, aby lepiej zrozumieć ich potrzeby i oczekiwania.

Przykład: Anna, 35 lat, menedżerka HR, mieszka w Warszawie, interesuje się jogą i zdrowym żywieniem, potrzebuje szybkich i zdrowych posiłków na co dzień.

Skorzystaj z wiedzy copywritera i UX writera

Pobierz bezpłatny poradnik o budowaniu komunikacji marki w internecie i popraw teksty wizerunkowe na stronie swojej firmy.

🔥 Przykłady zastosowania

Przejdźmy do przykładów, gdzie z płomienistą skutecznością komunikacja tworzona dla person działa.

  1. Sklepy internetowe:

Opracowując grupę odbiorców, możesz tworzyć oferty promocyjne, które dokładnie trafiają w potrzeby Twoich klientów.

Przykład: Promocja na ekologiczne produkty dla osób dbających o zdrowie i środowisko.

  1. Usługi B2B:

Zrozumienie specyficznych potrzeb klientów biznesowych pozwala na lepsze dopasowanie oferty.

Przykład: Małe pakiety usług promowania w social mediach dla startupów technologicznych.

  1. Produkty konsumenckie:

Tworzenie kampanii reklamowych, które są bardziej angażujące i skuteczne.

Przykład: Reklamy skierowane do młodych rodziców, promujące bezpieczne i edukacyjne zabawki dla dzieci we wieku do 12 m życia.

opracowanie grupy docelowej

Statystyki sprzedaży firm bez i z opracowaną grupą odbiorców

Wiem, że najlepiej omawiać takie rzeczy na przykładach. Zobacz, jak wyglądają statystyki sprzedaży w firmach, które wdrożyły opracowaną personę klienta. Niestety nie mogę Ci zdradzić więcej szczegółów. Mam jednak nadzieję, że dane przekonają Cię definitywnie, że warto komunikować firmę do wybranej grupy docelowej.

Przykład 1:

Firma odzieżowa

Przed opracowaniem grupy docelowej

  • Przychody miesięczne: 200,000 PLN
  • Liczba klientów: 2,000
  • Średni koszyk zakupowy: 100 PLN
  • Wskaźnik konwersji na stronie internetowej: 1.5%
  • Wskaźnik zwrotów produktów: 15%

Po opracowaniu grupy docelowej

  • Przychody miesięczne: 350,000 PLN
  • Liczba klientów: 3,000
  • Średni koszyk zakupowy: 116.67 PLN
  • Wskaźnik konwersji na stronie internetowej: 2.5%
  • Wskaźnik zwrotów produktów: 10%

Przykład 2:

Firma technologiczna (producent smartfonów)

Przed opracowaniem grupy docelowej

  • Przychody kwartalne: 1,500,000 PLN
  • Liczba sprzedanych urządzeń: 5,000
  • Średnia cena sprzedaży urządzenia: 300 PLN
  • Liczba zwrotów: 7%
  • Wskaźnik zadowolenia klientów: 70%

Po opracowaniu grupy docelowej

  • Przychody kwartalne: 2,100,000 PLN
  • Liczba sprzedanych urządzeń: 6,000
  • Średnia cena sprzedaży urządzenia: 350 PLN
  • Liczba zwrotów: 4%
  • Wskaźnik zadowolenia klientów: 85%

Opracowanie grupy docelowej w komunikacji marki pozwala firmom lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania swoich klientów, co przekłada się na bardziej efektywne działania marketingowe, zwiększenie sprzedaży oraz poprawę wskaźników satysfakcji klientów.

To co, przekonasz się i dopracujesz swoją komunikację marki? Jeśli nie masz czasu lub zasobów, mogę to zrobić dla Ciebie, a następnie napiszę treści wizerunkowe dla Twojej marki.

Napisz do mnie poprzez poniższy formularz, a niebawem odezwę się ze szczegółami i wyceną.

Pozdrawiam Cię serdecznie
Maria 🔥

Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Imię i nazwisko

Czy ta wiedza jest przydatna?

Kliknij gwiazdki i zagłosuj.

Jakość: 5 / 5. Ilość głosów: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *